Gala Grand Press 2021
Grand Press to największy konkurs dziennikarski w Polsce. Organizatorami 25. edycji konkursu są tradycyjnie magazyn „Press” oraz Fundacja Grand Press. Jak co roku jury przyznaje nagrody za najlepsze materiały dziennikarskie, a kolegia redakcyjne wybierają Dziennikarza Roku 2021.
Konkurs składa się z dwóch zasadniczych części: rywalizacji w kategoriach tematycznych Grand Press oraz konkursu na Dziennikarza Roku.
Przyznane zostaną również nagrody: Grand Press Digital, Grand Press Economy, Nagroda im. Bohdana Tomaszewskiego oraz – po raz drugi – za Książkę Reporterską Roku. Wszystkie nominacje mogą Państwo poznać w zakładce „Nominowani 2021”.
Zwycięzców 25. edycji konkursu Grand Press – Dziennikarz Roku poznamy 7 grudnia 2021 r. w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. Transmisję będzie można oglądać o godz. 20:20 na żywo na Press.pl, na antenie TVN24 oraz na Facebooku magazynu „Press”. Dołącz do wydarzenia na Facebooku, żeby nie przegapić transmisji. >>
Finałowa piątka Książki Reporterskiej Roku 2021
Jury drugiej edycji konkursu Grand Press – Książka Reporterska Roku wskazało pięć książek finalistek. Autor/ka zwycięskiej książki otrzyma nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Do 6 grudnia trwa głosowanie na Nagrodę Czytelników.
Jury w składzie: Marcin Kowalczyk, Roman Kurkiewicz, Cezary Łasiczka, Weronika Mirowska i Beata Stasińska pracowało w dwóch etapach. W pierwszym od początku sierpnia br. jury zapoznawało się ze wszystkimi 72 zgłoszonymi książkami, a potem wskazało piętnaście z nich.
W drugim etapie, 25 listopada br. podczas kolejnego posiedzenia jury z piętnastki po dyskusji wyłoniono najlepszą piątkę. Na te książki do 6 grudnia mogą głosować internauci, by wybrać laureatkę Nagrody Czytelników. Zagłosować można tutaj.
Nominowane książki (kolejność alfabetyczna):
Tytuł: Aborcja jest
Autorka: Katarzyna Wężyk
Wydawnictwo Agora
Tytuł: Rewolwer obok Biblii. W co wierzy Ameryka
Autor: Maciej Jarkowiec
Wydawnictwo Agora
Tytuł: Rzeczy osobiste. Opowieść o ubraniach w obozach koncentracyjnych i zagłady
Autorka: Karolina Sulej
Wydawnictwo Czerwone i Czarne
Tytuł: Wygnaniec. 21 scen z życia Zygmunta Baumana
Autor: Artur Domosławski
Wydawnictwo Wielka Litera
Tytuł: Zachód słońca na Santorini. Ciemniejsza strona Grecji
Autor: Dionisios Sturis
Wydawnictwo Poznańskie
Nagrodę w wysokości 10 tys. zł i tytuł Książki Reporterskiej Roku 2021 otrzyma autor/ka publikacji:
– o wysokich walorach merytorycznych, warsztatowych (research, kompozycja, redakcja) oraz językowych
– ujawniającej wrażliwość etyczną i społeczną autora/ki, przy zachowaniu zasad warsztatu dziennikarskiego, w tym zwłaszcza opisywania prawdziwych wydarzeń i postaci
– cechującej się pogłębioną analizą rzeczywistości, wykorzystującej wiedzę, dociekliwość i rzetelność autora/ki.
Laureatów poznamy podczas jubileuszowej gali Grand Press 2021, 7 grudnia br. w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.
Organizatorami konkursu są: magazyn „Press” i Fundacja Grand Press, a Partnerem Nagrody Książka Reporterska Roku jest Miasto Sopot. Partnerem Nagrody Czytelników jest Nexto.
Dziennikarz Roku 2021. Kto się wyróżnia?
Głosowanie do 1 grudnia
Trwa głosowanie redakcji w konkursie na Dziennikarza Roku 2021. Nominacje zgłaszają polskie redakcje – prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe. Tytuł otrzyma kandydat, który dostanie najwięcej punktów w głosowaniu.
Redakcja „Press”, jako organizator konkursu, nigdy nie głosuje. Często jednak jesteśmy proszeni o przypomnienie, którzy dziennikarze szczególnie wyróżnili się w mijającym roku. Dlatego, jak co roku, przypominamy tegoroczne dokonania wartych zauważenia – zdaniem „Press” – dziennikarzy. Oczywiście, głosujące kolegia redakcyjne są wolne w swoim wyborze i naszych typów wcale nie muszą brać pod uwagę – mogą wskazać dowolnych dziennikarzy, którzy spełniają wymogi regulaminu.
Każda redakcja ma prawo nominować od jednego do trzech kandydatów, a żaden z nominowanych nie może być pracownikiem redakcji nominującej lub redakcji z nią strukturalnie powiązanych. Zgłoszenia prosimy wysyłać pod adres [email protected]. Termin upływa 1 grudnia.
Kto się wyróżnia w 2021 roku?
Jagoda Grondecka („Krytyka Polityczna”)
Gdy w sierpniu tego roku ostatnie samoloty z amerykańskimi żołnierzami opuściły Kabul, było jasne, że Afganistan nie zazna spokoju. Jednak nawet najlepsi analitycy nie sądzili, że w kilka dni talibowie odzyskają cały kraj, niwecząc wieloletnie próby ustabilizowania sytuacji w tym kraju. Polacy niewiele dowiedzieliby się o sytuacji w Afganistanie ogarniętym kolejną rewolucją, gdyby nie pracująca w Kabulu Jagoda Grondecka. Publicystka związana z „Krytyką Polityczną”, iranistka, absolwentka Instytutu Stosunków Międzynarodowych UW, relacjonowała sytuację w Afganistanie w mediach społecznościowych oraz w niezliczonych wywiadach, jakich udzielała polskim mediom. Nie pozwalała sobie na zbędne emocje, spokojnie tłumaczyła zawiłości życia społecznego i politycznego kraju, o którym Europa i Polska zapomniały po zakończeniu bezpośrednich działań wojennych. Nie poprzestawała na pracy dziennikarskiej. Pomagała w organizowaniu się Afgańczyków, którzy chcieli uciec do Europy przed talibami. „Wszystkie ręce na pokład! Proszę o kontakt osoby; które mogą pomóc naszym Afgańczykom będącym już w Polsce” – apelowała na Twitterze. Gdy Talibowie opanowali cały kraj, Grondecka wróciła do Polski. Lecz nie na długo. 19 października poinformowała, że znów jest w Kabulu. I ponownie pokazywała światu i Polsce, jak zmienia się Afganistan, jaka jest tam obecnie sytuacja kobiet, jak wygląda życie ekonomiczne w kraju, w którym władza mówi jedno, a robi drugie.
Andrzej Poczobut (współpracownik „Gazety Wyborczej”)
To miał być dla niego rok pełen dziennikarskich wyzwań. Po przełomowym 2020 roku, w którym Białorusini masowo wystąpili przeciw reżimowi Łukaszenki, wydawało się, że u naszego wschodniego sąsiada wreszcie może dojść do przełomu.
Lecz reżim utrzymał się przy władzy. Ba, nie poprzestał na dotychczasowych metodach – uprowadził samolot z dziennikarzem-opozycjonistą, a na granicę polsko-białoruską wypchnął tysiące imigrantów z Syrii, Afganistanu i Iraku. Niestety – o tym już Andrzej Poczobut nie zdążył napisać. Łukaszenka zemścił się na nim za publikowane – również na początku tego roku – materiały dziennikarskie oraz za działalność w Związku Polaków na Białorusi. Aresztował go 25 marca za rzekome „podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym i rehabilitację nazizmu”. Grozi mu dwanaście lat więzienia. W ostatnim wpisie na Twitterze, 24 marca, napisał: „Polskie partie powinny mieć wspólną, długofalową politykę wspierania zagrożonej na Białorusi represjami polskości. To jest sprawa ponad podziałami!”.
Andrzej Poczobut od ponad siedmiu miesięcy nie pisze i nie tłumaczy nam Białorusi, lecz jego milczenie jest równie wymowne. Nie posługuje się słowem, lecz ciszą. Siedzi w areszcie w imię wolności słowa i demokracji. O które to wartości trzeba troszczyć się każdego dnia – co pokazuje także sytuacja w Polsce.
Jacek Harłukowicz („Gazeta Wyborcza”)
Jego tegoroczny cykl tekstów o tzw. układzie wrocławskim (był współautorem), w którym opisał biznesowo-polityczne wpływy Adama Hofmana, byłego polityka PiS, dobrze komponuje się z wcześniejszymi głośnymi śledztwami: o działkach premiera Morawieckiego, o okradaniu kontenerów PCK czy o sprowadzeniu z Chin milionów bezwartościowych maseczek.
Teksty o Bielanie i firmy R4S walnie przyczyniły się do końca tej agencji PR. Prywatne koszty Harłukowicza były duże – kierowano przeciwko niemu sądowe pozwy, oczerniano go, był śledzony, fotografowany, a jego rozmowy telefoniczne zostały upublicznione.
Mijający rok to również materiał „Partia i spółki”, którego był współautorem, i który pokazuje bezprecedensową skalę nepotyzmu i prywatyzowania państwa przez władzę. Napisał też świetny tekst o polskich neonazistach. I wreszcie – materiał o zakatowaniu młodego Ukraińca przez policję we wrocławskiej izbie wytrzeźwień.
Praca Harłukowicza to mistrzowskie wykorzystanie źródeł i triumf dziennikarstwa śledczego w czasach, gdy media wątpią w sens swojej pracy i czują się lekceważone.
Andrzej Stankiewicz (Onet.pl)
Ma stały abonament na obecność w tej rubryce – za swój profesjonalizm, stałość dziennikarskiej formy i trzymanie ręki na pulsie bieżących wydarzeń. Ale przede wszystkim za błyskotliwe analizy polityczne, jak na przykład ta ostatnia: „Mamy się zakochać w polexicie. Wyjście z Unii Europejskiej staje się naturalnym kierunkiem polityki PiS”.
Kilka dni po tym tekście Janusz Kowalski z Solidarnej Polski podał w wywiadzie ze Stankiewiczem możliwą datę referendum w sprawie wyjścia Polski z UE – tym samym potwierdził skrywane dotąd intencje polskich władz.
Ten rok dla Stankiewicza stoi pod znakiem mediów elektronicznych. Za bardzo udany można uznać jego debiut w Radiu Zet, gdzie prowadzi „7 dzień tygodnia”. Jego rozmowy w Zetce i w Onet Opinie regularnie owocują newsami. Stankiewicz wprowadził też nowy, ważny standard wypraszania gości ze studia – np. za mowę nienawiści. „Stan po burzy”, który tworzy z Agnieszką Burzyńską, stał się pozycją obowiązkową dla dziennikarzy politycznych i ekonomicznych. Program z oddechem i dystansem tydzień po tygodniu demaskuje mechanizmy rządzące polityką w czasach dobrej zmiany. Stankiewicz to symbol wyważonego dziennikarstwa politycznego – jednakowo krytyczny wobec rządu i opozycji.
Agnieszka Burzyńska („Fakt”)
Zaczynała w RMF, potem pracowała we „Wprost”, lecz to teraz – gdy jako dziennikarka „Faktu” współpracuje z Onetem – rozwinęła skrzydła. Ujmuje bezpretensjonalnością swojej publicystyki – jest konkretna, rzetelna, z żelazną logiką interpretuje fakty. Doskonale wyczuwa, gdzie leży istota problemu i sięga do źródeł, by nam ją wyjaśnić.W tekstach poświęconych pandemii opisywała absurdy i niekonsekwencje prawa. Obnażała prawdziwe intencje rządu, rozliczała urzędników z nagród przyznanych sobie za walkę z pandemią. Doskonale orientuje się w zawiłościach współczesnej polskiej polityki, przez co nie da się wyprowadzić w pole. Burzyńska jest świetna w duecie z Andrzejem Stankiewiczem w „Stanie po Burzy”. Choć niektórym może się wydawać, że w tej parze jest postacią drugoplanową, w rzeczywistości bez niej ten program by nie miał racji bytu.
Piotr Kraśko (TVN)
Awans Piotra Kraśki na gospodarza „Faktów” i „Faktów po Faktach” był jedną z najlepszych decyzji szefów TVN 24 w ostatnim czasie.
Na swoją szansę czekał jednak długo – aż cztery lata. Ale ta przerwa w prowadzeniu głównego polskiego dziennika telewizyjnego wcale nie zaszkodziła. Wręcz przeciwnie – zebrał doświadczenie w „Faktach o świecie”, a nawet w „Dzień dobry TVN” i nabrał wyrazistości w Poranku Radia Tok FM.
„Fakty” prowadzi w swoim oryginalnym stylu, jego zapowiedzi i puenty mają wagę i klasę. Umiejętnie balansuje między profesjonalnym chłodem, a emocjami świadka wydarzeń.
Kraśko w „Faktach po Faktach” jest zawsze dociekliwy i świetnie przygotowany, a jego wywiady odbijają się echem w innych mediach. Zawsze był zawodowcem, ale rok 2021 jest bez wątpienia jego najlepszym w karierze.
Janusz Schwertner (Onet.pl)
Rok temu zajął drugie miejsce w głosowaniach redakcji na Dziennikarza Roku, a w tym roku nie zwolnił tempa. W maju wyszła jego książka, „Zwierzak. Spowiedź policyjnego przykrywkowca” (napisana z Mateuszem Baczyńskim). W czerwcu Schwertner odebrał najbardziej prestiżową nagrodę dziennikarską w Europie za reportaż „Miłość w czasach zarazy”. Kontynuował temat upadku psychiatrii dziecięcej w Polsce i stworzył kolejny wstrząsający reportaż – „Piżamki”. Rozwija się też w kierunku multimediów, w październiku odebrał Grand Video Awards za film „Ostry cień mgły”, będący reporterskim zapisem 24-godzinnego dyżuru ratowników medycznych w dobie pandemii. Z dobrym skutkiem podejmuje się kolejnych wyzwań: jesienią zadebiutował jako radiowiec, prowadzi audycję w Newonce.radio. Znalazł dla siebie przestrzeń w tworzeniu solidnych, pogłębionych materiałów, co sprawia, że jest jednym z najważniejszych autorów. Nie tylko Onetu.
Finałowa piętnastka konkursu Grand Press – Książka Reporterska Roku 2021

Spośród 72 zgłoszonych jury drugiej edycji konkursu na Książkę Reporterską Roku wybrało piętnaście publikacji, które weszły do finału.
Jury w składzie: Marcin Kowalczyk, Roman Kurkiewicz, Cezary Łasiczka, Weronika Mirowska i Beata Stasińska pracuje w dwóch etapach. W pierwszym od początku sierpnia br. zapoznawało się ze wszystkimi 72 zgłoszonymi książkami, by podczas posiedzenia 18 listopada 2021 roku wskazać 15 książek, które wchodzą do finału konkursu.
W drugim etapie, po kolejnym posiedzeniu jury, z tej piętnastki zostanie wyłoniona najlepsza piątka, a z niej wskazana zwycięska publikacja.
Na książki z piątki będą mogli głosować także internauci, by wskazać Nagrodę Czytelników.
Lista 15 książek finalistek Grand Press – Książka Reporterska Roku:
„Aborcja jest”, Katarzyna Wężyk
Wydawnictwo Agora
„Betonoza”, Jan Mencwel
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
„Gorsze dzieci republiki. O Algierczykach we Francji”, Ludwika Włodek
Wydawnictwo Czarne
„Ich matki, nasi ojcowie. Niewygodna historia powojennej Polski”, Piotr Pytlakowski
Dom Wydawniczy Rebis
„Rewolwer obok Biblii. W co wierzy Ameryka”, Maciej Jarkowiec
Wydawnictwo Agora
„Rzeczy osobiste. Opowieść o ubraniach w obozach koncentracyjnych i zagłady”, Karolina Sulej
Wydawnictwo Czerwone i Czarne
Angelika Kuźniak, „Soroczka”
Wydawnictwo Literackie
„Władcy strachu. Przemoc w sierocińcach i przełamywanie zmowy milczenia”, Ewa Winnicka, Dionisios Sturis
Wydawnictwo Znak Literanova
„Wojenka. O dzieciach, które dorosły bez ostrzeżenia”, Magdalena Grzebałkowska
Wydawnictwo Agora
„Wojownicy o szklanych oczach. W poszukiwaniu Nowej Turcji”, Agnieszka Rostkowska
Wydawnictwo Poznańskie
„Wrócę przed nocą. Reportaż o przemilczanym”, Jerzy Szperkowicz
Wydawnictwo Znak Literanova
„Wygnaniec. 21 scen z życia Zygmunta Baumana”, Artur Domosławski
Wydawnictwo Wielka Litera
„Zachód słońca na Santorini. Ciemniejsza strona Grecji”, Dionisios Sturis
Wydawnictwo Poznańskie
„Zapaść. Reportaże z mniejszych miast”, Marek Szymaniak
Wydawnictwo Czarne
„Z miłości. Portrety polskich domów”, Kacper Sulowski
Wydawnictwo Harde
Nagrodę w wysokości 10 tys. zł i tytuł Książki Reporterskiej Roku 2021 otrzyma autor/ka publikacji:
– o wysokich walorach merytorycznych, warsztatowych (research, kompozycja, redakcja) oraz językowych
– ujawniającej wrażliwość etyczną i społeczną autora/ki, przy zachowaniu zasad warsztatu dziennikarskiego, w tym zwłaszcza opisywania prawdziwych wydarzeń i postaci
– cechującej się pogłębioną analizą rzeczywistości, wykorzystującej wiedzę, dociekliwość i rzetelność autora/ki
Laureatów poznamy podczas jubileuszowej gali Grand Press 2021 7 grudnia br. w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.
Chromik, Leniarski, Okoński nominowani do Nagrody im. Bohdana Tomaszewskiego
Jerzy Chromik, Radosław Leniarski i Michał Okoński zostali nominowani do tegorocznej Nagrody im. Bohdana Tomaszewskiego. „Press” przyzna ją po raz siódmy.
Nagrodą im. Bohdana Tomaszewskiego nagradzani są dziennikarze sportowi mający doskonały warsztat dziennikarski, prezentujący elegancję w posługiwaniu się językiem polskim oraz wyróżniający się wysoką kulturą zawodową i osobistą. Partnerem nagrody jest BNP Paribas Bank Polska.
O wskazanie dziennikarzy godnych otrzymania tego wyróżnienia redakcja „Press” poprosiła szefów polskich redakcji sportowych oraz cenionych dziennikarzy i komentatorów sportowych, w tym syna patrona nagrody i laureatów poprzednich edycji konkursu. Dotychczas laureatami byli: Stefan Szczepłek, Włodzimierz Szaranowicz, Paweł Wilkowicz, Mirosław Żukowski, Michał Kołodziejczyk i Maciej Petruczenko.
Kierując się otrzymanymi zgłoszeniami, wyłoniliśmy nominowanych (kolejność alfabetyczna):
Jerzy Chromik (do niedawna TVP Sport) – nominowany za to, że bez względu na miejsce pracy zawsze wzbudzał swoimi tekstami emocje, dbał o ich wysoką jakość – nie tylko jako autor, ale też redaktor. Od września jest na emeryturze, ale w ostatnich latach pracował dla TVP Sport – pisał reportaże i przeprowadzał wywiady do serwisu internetowego telewizji publicznej, był też adiustatorem tekstów dziennikarzy sportowych występujących na wizji. Nestor dziennikarstwa sportowego – zaczynał w legendarnym tygodniku „Sportowiec”, był kierownikiem sportu w „Expressie Wieczornym”, publikował w „Meczu” i „Przeglądzie Sportowym”. Jesienią ukazała się książka „Remanent” z jego najgłośniejszymi tekstami.
Radosław Leniarski („Gazeta Wyborcza”) – za podejmowanie newralgicznych tematów i wysoką klasę, z jaką się z nimi mierzy. Autor o szerokich horyzontach, wyczyny sportowe pokazuje od każdej strony, także tej ciemnej. Niestrudzony tropiciel niedozwolonego dopingu. Rozumie sport wyczynowy, bo sam go uprawiał – reprezentował Polskę w kajakarstwie. Jako dziennikarz był na dziesięciu igrzyskach olimpijskich, a jego tegoroczne korespondencje z Tokio daleko wykraczały poza standard w relacjach sportowych. Od 27 lat jest jednym z filarów „Gazety Wyborczej”.
Michał Okoński („Tygodnik Powszechny”, „Kopalnia”) – za mądre i oryginalne refleksje na temat piłki nożnej i wielkich piłkarskich imprez oraz romantyczne spojrzenie na sport. Choć nie jest dziennikarzem sportowym – i pracuje w „Tygodniku Powszechnym”, który nie ma działu sportowego – to jednak jego teksty o sporcie należą do najciekawszych w polskich mediach. Jest stałym współpracownikiem magazynu „Kopalnia”, prowadzi blog „Futbol jest okrutny”. W 2021 roku ukazała się jego książka „Światło bramki” – to spojrzenie intelektualisty i zarazem pasjonata na fenomen piłki nożnej.
Laureata Nagrody im. Bohdana Tomaszewskiego 2021 ogłosimy podczas gali finałowej Grand Press 7 grudnia br.
Ruszają zgłoszenia do XXV konkursu Grand Press
Od 4 października magazyn „Press” przyjmuje zgłoszenia do XXV konkursu Grand Press. Prace na konkurs mogą być zgłaszane wyłącznie drogą elektroniczną poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.grandpress.pl. Nowością w regulaminie są Nowe formy dziennikarskie dodane do kategorii Dziennikarstwo specjalistyczne oraz zmiana kategorii Reportaż radiowy na Reportaż audio.
Grand Press to największy konkurs dziennikarski w Polsce. Organizatorami 25. edycji konkursu są tradycyjnie magazyn „Press” oraz Fundacja Grand Press. Jak co roku jury przyzna nagrody za najlepsze materiały dziennikarskie, a kolegia redakcyjne wybiorą Dziennikarza Roku 2021.
Konkurs składa się z dwóch zasadniczych części: rywalizacji w kategoriach tematycznych Grand Press oraz konkursu na Dziennikarza Roku.
Oprócz nich zostaną przyznane również nagrody: Grand Press Digital, Grand Press Economy, Nagroda im. Bohdana Tomaszewskiego oraz – po raz drugi – za Książkę Reporterską Roku.
Zgłoszenia prac do nagród Grand Press 2021 przyjmowane będą wyłącznie drogą elektroniczną do 2 listopada br.
Ocenione zostaną materiały prasowe, radiowe/audio, telewizyjne oraz internetowe opublikowane albo wyemitowane w mediach, w języku polskim, między 1 listopada 2020 roku a 31 października 2021 roku.
Można je zgłaszać w kategoriach: News, Dziennikarstwo śledcze, Publicystyka, Reportaż prasowy/internetowy, Reportaż audio, Reportaż telewizyjny/wideo, Wywiad, Dziennikarstwo specjalistyczne i Nowe formy dziennikarskie.
Regulamin konkursu, zawierający szczegóły dotyczące zasad naboru zgłoszeń, znajduje się na stronie www.grandpress.pl. Tam również można zapoznać się z opisami kategorii konkursowych.
Ponadto już po raz 25. kolegia redakcyjne polskich mediów wybiorą Dziennikarza Roku. Kandydatów będzie można zgłaszać do 1 grudnia.
Laureatów poznamy podczas uroczystej gali w grudniu br.
Książka Reporterska Roku. Ruszają zgłoszenia do konkursu
Od 1 czerwca do 6 sierpnia br. magazyn „Press” przyjmuje zgłoszenia do drugiej edycji nagrody dla najlepszej polskiej Książki Reporterskiej Roku.
Nagroda zostanie przyznana przez jury konkursu, składające się ze znawców literatury i reportażu, za publikację: o wysokich walorach merytorycznych, warsztatowych oraz językowych; ujawniającą wrażliwość etyczną i społeczną autora/ki przy zachowaniu zasad warsztatu dziennikarskiego; cechującą się pogłębioną analizą rzeczywistości, wykorzystującą wiedzę, dociekliwość i rzetelność autora/ki.
Do konkursu można zgłaszać książki reporterskie żyjących autorów polskich, wydane w okresie od 1 sierpnia 2020 do 31 lipca 2021 roku, będące pierwodrukami.
Nie będą oceniane: antologie, reportaże literackie, które zawierają elementy fikcji, biografie niereporterskie, także napisane przez dziennikarzy/reporterów, dziennikarskie książki gatunkowe (eseje, dzienniki, autobiografie, książki publicystyczne itp.).
Książki na konkurs mogą nadsyłać ich autorzy oraz wydawnictwa, w nieprzekraczalnym terminie do 6.08.2021 roku pod adresem: „Press” ul. Świętokrzyska 30 lok. 150, 00-116 Warszawa, z dopiskiem Książka Reporterska Roku.
Przypomnijmy, że w pierwszej edycji konkursu zwyciężyła Olga Gitkiewicz za książkę pt. „Nie zdążę”, wyd. Dowody na Istnienie, a Nagrodę Internautów otrzymali Dorota Karaś i Marek Sterlingow za „Walentynowicz. Anna szuka raju”, wyd. SIW Znak. Wśród piątki nominowanych do finału znalazły się ponadto: „Na Marne” – Marta Sapała, wyd. Czarne, „Najważniejszy wrzesień świata. Kronika niezauważonego ludobójstwa na Rohingach” – Marek Rabij, wyd. W.A.B. oraz „Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota” – Paweł Piotr Reszka, wyd. Agora.
Organizatorami konkursu są: wydawca magazynu „Press” i Fundacja Grand Press.
Partnerem nagrody jest Miasto Sopot.
Grand Press to największy konkurs dziennikarski w Polsce, składają się na niego: kategorie tematyczne Grand Press, konkurs na Dziennikarza Roku, nagrody specjalne – Książka Reporterska Roku, Grand Press Digital, Grand Press Economy oraz Nagroda im. Bohdana Tomaszewskiego.
Szczegóły konkursu, regulamin i formularz zgłoszeniowy są dostępne na www.grandpress.pl.